دوره 10، شماره 1 - ( 3-1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 67-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakouri yadegari S, Hosseini M H, Khademi S M, forouzandeh L. Presenting the model of consumer behavior in e-commerce with an exploratory approach. Human Information Interaction 2023; 10 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3116-fa.html
شکوری یادگاری سهیلا، حسینی میرزا حسن، خادمی سید موسی، فروزنده لطف اله. ارائه الگوی رفتار اطلاع‌یابی مصرف‌کننده در تجارت الکترونیک. تعامل انسان و اطلاعات. 1402; 10 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3116-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران ،ایران.
چکیده:   (2537 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتار اطلاع‌یابی مصرف کننده در حوزه تجارت الکترونیک و خدمات مبتنی بر وب دارای ابعاد مختلف از جمله مولفه‌های روان‌شناسی، فرهنگی، اقتصادی، شخصیتی و ... است. از آن‌جایی که بازار تجارت الکترونیک دائما در حال رشد است، فرصت توسعه خوبی را برای کسب و کارها به وجود می‌آورد، از همین رو فرصت‌های تجاری باید با مشخصه‌ها و ویژگی‌های رفتاری مصرف کننده بیشتر انطباق داده شود تا نیازهای مشتری را بهتر برآورده کنند و موفقیت تجاری را تسهیل کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی رفتار مصرف کننده در تجارت الکترونیکی با رویکرد اکتشافی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نوع پژوهش‌های توصیفی پیمایشی است که به شیوه آمیخته اکتشافی انجام پذیرفت.
یافته‌ها:  نتایج نشان داد که مدل رفتار اطلاع‌یابی مصرف کننده در تجارت الکترونیک شامل: شرایط علی، مقوله‌ها، بسترها، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها است. همچنین در بخش کمی نیز نتایج تحقیق حاکی از تایید اکثر مولفه های بخش کیفی تحقیق توسط خبرگان بود.
نتیجه‌گیری: بررسی الگوها و مدل‌های رفتاری مصرف کننده در تجارت الکترونیک برای موسسات ضروری است و در این راستا بایستی از نتایج مدل این تحقیق و سایر مدل‌های ارائه شده در حوزه مورد مطالعه استفاده کرد تا زمینههای پیش‌بینی رفتار مصرف کننده ایجاد شود.
 
متن کامل [PDF 1277 kb]   (644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb