دوره 10، شماره 2 - ( 6-1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 57-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi E K, Badeleh A. Evaluating the Interaction of Teachers of Farhangian University with Learning Management System. Human Information Interaction 2023; 10 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3134-fa.html
عباسی ابراهیم خلیل، بادله علیرضا. ارزیابی تعامل اساتید دانشگاه فرهنگیان با سیستم‌ مدیریت یادگیری. تعامل انسان و اطلاعات. 1402; 10 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3134-fa.html


گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده:   (1120 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه سیستم­ مدیریت یادگیری یکی از ابزارهای کلیدی سیستم‌­های آموزشی دانشگاه­‌ها است که تعامل بین اساتید، دانشجویان، مدیران آموزشی و افرادی که وظیفه نگهداری سیستم را برعهده دارند را برقرار می­‌سازد. با توجه به تنوع کاربران این سیستم­های تعاملی و نیازمندی­‌های مختلف آن‌ها، شناسایی انتظارات کاربران از این سیستم­‌ها و در نظر گرفتن این انتظارات در طراحی و توسعه سیستم­های مدیریت یادگیری برای جلب رضایت کاربران و در نهایت موفقیت این سیستم­‌ها بسیار مهم است.
روش پژوهش: در این پژوهش، با روش مصاحبه با سؤالات از قبل طراحی شده با 12 نفر از اساتید مجرب دانشگاه فرهنگیان، انتظارات آن‌ها از سیستم­‌های مدیریت یادگیری استخراج شد. انتظارات جمع‌آوری‌شده بر اساس روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا با رویکرد مقوله‌بندی قیاسی تحلیل شد و سپس در قالب قابلیت­‌های کلی و مرتبط با واسط کاربری شناسایی شدند که در این مقاله گزارش می‌شوند.
 یافتهها: بررسی و تحلیل جواب­‌های اساتید به سؤالات نشان می­دهد که با توجه به آشنا نبودن آن‌ها با سیستم­‌های مدیریت یادگیری، آن‌ها انتظار دارند که سیستم با روش‌­های مختلف به آن‌ها در فرآیند آموزش کمک نماید و در مواقع لازم آن‌ها را در انجام فعالیت­های آموزشی یاری رساند. همچنین، واسط کاربری این سیستم­ها برای اساتید بسیار مهم است زیرا تعامل آن‌ها با دانشجویان را فراهم می­سازد. آن‌ها انتظار دارند که واسط کاربری زیبا و لذت‌­بخش بوده و یادگیری و استفاده از سیستم با کمترین تلاش فیزیکی و ذهنی قابل انجام باشد. اساتید انتظار دارند که بتوانند سیستم و به‌ویژه واسط کاربری آن‌ها را برحسب نیاز خود تغییر داده و اضافه نمودن امکانات جدید با کمترین هزینه قابل انجام باشد.
نتیجهگیری:  می­توان نتیجه گرفت که باوجود قابلیت­‌های خوب در سیستم­‌های مدیریت یادگیری و رضایت نسبی اساتید از آن‌ها، نیاز است این سیستم‌­ها برحسب نیازهای کاربران انعطاف­‌پذیر بوده و به اساتید کنترل بیشتری در فرآیند آموزش ارائه نمایند. همچنین برقراری تعامل با دانشجویان و قابلیت­‌هایی که مشارکت افراد در فرآیند آموزش را بهبود می­‌دهند از مهم‌ترین انتظارات اساتید از این سیستم­ مدیریت یادگیری هستند.
 
متن کامل [PDF 738 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb