مهندسی هوش هیجانی زبان آموزان از طریق تفکر فازی و مهندسی هیجان
|
ضیاء تاج الدین ، پرویز علوی نیا |
دانشگاه علامه طباطبائی تهران |
|
چکیده: (9119 مشاهده) |
از بین رویدادهای قابل ملاحظه در طول تاریخ فعالیت ها و تحقیقات در حوزه روان شناسی و روان شناسی زبان می توان به ﭘیدایش نظریه بحث انگیز هوش هیجانی در اواسط دهه 90 میلادی اشاره کرد. هر چند متعاقب ظهور این رشته، مطالعات متعددی از جانب بسیاری از رشته های مرتبط با آن در راستای کشف ماهیت واقعی این زمینه علمی نوین به انجام رسید، هنوز به نظر می رسد در تحقیقات مرتبط با یادگیری زبان دوم برخی از جنبه های هوش هیجانی آنطور که باید و شاید مورد توجه کافی قرار نگرفته اند. به نظر می رسد یکی از این جنبه های نسبتا نادیده انگاشته شده بررسی تاثیر روش های مداخله گر در ﭘیشبرد هوش هیجانی فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم باشد. لذا تحقیق حاضر بر آنست که با استفاده از دو روش ابداعی و نوین تفکر فازی و سِیف (روش ابراز احساسات از طریق علائم) تا حد امکان به ﭘر کردن خلا موجود در این زمینه ﺑﭙردازد. یافته های تحقیق حاکی از بروز تغییراتی عمده ای در سطح هوش هیجانی یادگیرندگان و در بخشهای وﻳﮊه ای از آزمون هوش هیجانی بارآن میباشد که به نظر می رسد حاصل تیمار اعمال شده در مورد آزمودنی های دو گروه تجربی باشد. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، آزمون هوش هیجانی بارآن، تفکر فازی، نشانه شناسی، سِیف (روش ابراز احساسات از طریق علائم) |
|
متن کامل [PDF 224 kb]
(2957 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1388/6/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|