دوره 5، شماره 9 - ( 1-1394 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Intelligence Quotient, Motor Fitness and Anthropometric Characteristics with Skills Learning Stages in Basketball. JRSM 2015; 5 (9) :1-12
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2290-fa.html
ارتباط بین بهرۀ هوشی، آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با مراحل یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1394; 5 (9) :1-12

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2290-fa.html


چکیده:   (7979 مشاهده)

اکرمن هوش و تواناییحرکتی را دو توانایی مهم در سه مرحلۀ یادگیری )شناختی، حرکتی و خودکاری( فیتز و پوسنر
دانسته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین بهرۀ هوشی، آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی
با مراحل یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال است. جامعۀ آماری این پژوهش، به تعداد 0154 نفر شامل کلیۀ کودکان پسر
9 تا 00 سالۀ مدارس شهر الشتر، بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 01 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش
انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ بهرۀ هوشی ریون، آزمونهای استاندارد آمادگی حرکتی و
آزمونهای مهارتی بسکتبال ایفرد بوده است. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و
رگرسیون خطی انجام شد. همبستگی بین بهرۀ هوشی و اجرای مهارتهای پایۀ بسکتبال در مرحلۀ شناختی یادگیری
معنادار و در بالاترین حد خود قرار داشت. این همبستگی در مراحل حرکتی و خودکاری یادگیری نیز معنادار بود ولی
کاهش نشان داد. همبستگی بین آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با اجرای مهارتهای پایۀ بسکتبال، در
مراحل شناختی و حرکتی یادگیری پایین ولی معنادار بود و در مرحلۀ خودکاری یادگیری به بالاترین حد خود رسید.
آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی در مرحلۀ خودکاری و بهرۀ هوشی در مرحلۀ شناختی یادگیری مهارتهای
شوت، پاس و دریبل بسکتبال مهمتر هستند.

متن کامل [PDF 779 kb]   (2592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/1/24 | انتشار: 1395/1/24

فهرست منابع
1. رفرنس های متنی مثل خروجی کراس رف را در اینجا وارد کرده و تایید کنید 1 .ریچارد ای مگیل، )0320 .)یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد. مترجمان: واعظ موسوی محمد کاظم، شجاعی معصومه، چاپ اول، بامداد کتاب، تهران. 234
2. 401-
3. 2 .میلانی فر بهروز، )0320 .)روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. چاپ هیجدهم، تهران: انتشارات نشر قومس، 022.
4. 4 .ریچارد ای اشمیت، تیموتی لی، )2112 .)یادگیری و کنترل حرکتی)جلد2 .)مترجمان: حمایت طلب رسول، قاسمی عبداهلل، )0322 .)چاپ اول، تهران:
5. انتشارات علم و حرکت، 323- 013.
6. 8 .خلجی حسن، )0323 .)بررسی رابطۀ بین ویژگیهای آنتروپومتریکی و عملکرد حرکتی دانش آموزان 0 تا 2 سالۀ دارای تجربه و بدون تجربۀ مهد کودک شهر
7. اراک)سال تحصیلی 0324-0323 ،)پیک نور: شماره4( پیاپی3 :)31 - 02.
8. 14 .بهرام عباس، خلجی حسن، شفی زاده محسن، )0322 .)ارتباط بین آمادگیهای بدنی و حرکتی با آمادگی مهارتی و آموزش پریری در داوطلبان پسر شرکت
9. کننده در آزمون ورودی رشتۀ تربیت بدنی، الم یک، 4و3( پیاپی24 ،)05-9.
10. 15 .فراهانی محمد نقی، )0393 .)هنجاریابی آزمون هوش مدر ریون)فرم2 ،)دفتر مشاوره و تحقیق، وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی.
11. 16 .هادوی فریده، )0399 .)اندازه گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی. چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تربیت معلم، 325-224.
12. 17 .شری محمرود، شرهبازی مهردی، طهماسربی بروجنری شرهزاد، )0391 .)سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی . چاپ هفتم،
13. انشارات بامداد کتاب، 205-213 .
14. 18 .رابرت کریستینا، دانیل کورکوس، )0395 .)آموزش مهارتهای ورزشی - راهنمای مربیان. مترجم: اقدسی محمد تقی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تبریز،
15. 001
16. Piek jal,(2008).The role of early fine and gross motor development on later motor and cogneitive [DOI:10.1016/j.humov.2007.11.002]
17. ability.Human movement science27,668-681.
18. Audrei F, Denise C.C, Priscila M, Maria L,(2012). Effect of the home environment on motor and cognitive
19. behavior of infants. Infant Behavior & Development 35, 329- 334.
20. Dourt L,(2010).Relationships between growth status at birth and motor and cognitive development in a
21. French sample of gifted children.revue europeenne de pshchologie601-609.
22. Konter E, (2010).Nonverbal intelligence of soccer players according to their level of play. Procedia social [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.157]
23. and behavioral science: 1114-1120.
24. charlotte l, Ridgway cl, (2009).infant motor development predicts sports participation at age 14
25. years.4institute of Health seiences.university ofoulu,finland, 36-45.
26. Ridgway CL,(2009). Birth size, infant weight gain, and motor development influence adult physical [DOI:10.1249/MSS.0b013e31819794ab]
27. performance, 25-37.
28. Zaccagni L,(2009). Biological characteristics and ageing in former elite volleyball players.journal of [DOI:10.1016/j.jsams.2008.06.006]
29. science and in sport. 667- 672.
30. Pilis W,(1997). Relationships between sport results, somatic variables and an aerobic power in elit weight
31. lifters. Biology of Sport 14(4), 275-281.
32. Gall f,(2010). Antropometric and fitness characteristics of international, professional and amateur mal
33. graduate soccer players from an elite yoth academy. Journal of science and medicine sport 13, 90-95.
34. V. Gregory Payne, Larry D. Isaacs (2012). Human Motor Development A Lifespan Approach. Eight
35. Edition, McGraw-Hill Higher Education: 112-124.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb