دوره 8، شماره 15 - ( 5-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Kia M, Asad Zadeh A, Elahi A. Prediction of Attitudinal and Behavioral loyalty of Esteghlal and Persepolis Fans by Considering the Team Quality :A Case Study of Female Students in Tehran Universities. JRSM 2018; 8 (15) :1-8
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2699-fa.html
طاهری کیا مریم، اسد زاده عاطفه، الهی علیرضا. پیش‌بینی وفاداری هواداران زن پرسپولیس و استقلال توسط کیفیت تیمی: مطالعه‌ی موردی دختران دانشجوی دانشگاه‌های تهران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (15) :1-8

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2699-fa.html


چکیده:   (7748 مشاهده)
حضور تماشاچیان اعم از مرد و زن در استادیوم‌های ورزشی و سودآوری‌های حاصل از آن یکی از تجربیات جدید جهان ورزش است. بخش زیادی از هواداران تیم‌های استقلال و پرسپولیس را بانوان تشکیل می‌دهند، بنابراین تامین شرایطی برای ایجاد وفاداری زنان نسبت به این تیم هامی‌تواند در برخی تصمیم‌گیری‌ها در زمینه‌ی مدیریت هواداران اهمیت داشته باشد.کیفیت تیمی یکی از دلایل افزایش وفاداری هواداران است. در این تحقیق وفاداری نگرشی و رفتاری هواداران پرسپولیس و استقلال توسط کیفیت تیمی آن‌ها مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. بنابراین از بین دانشجویان دختر هوادار دو تیم استقلال و پرسپولیس از 20 دانشگاه تهران با توجه به جدول مورگان 395 نفر به صورت تصادفی انتخاب و پرسش‌نامه‌‌ی کیفیت تیمی ژانگ و پرسش‌نامه‌‌ی تعهدروانشناختی به تیم ماهونی توسط آن‌ها تکمیل شد. نتایج نشانگر ارتباط معنادار بین کیفیت تیمی و وفاداری نگرشی هواداران بود(449/0r= 01/0 p<)‌. همچنین کیفیت تیمی قابلیت تبیین حدود 20 درصد از تغییرات وفاداری نگرشی هواداران را داشت  (01/0 p< ،202/0 =2 r، 33/0 =β). نتایج حاکی از تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت تیمی توسط وفاداری نگرشی بود. پس می‌توان با جذب بازیکنان و مربیان نامی، ارائه مسابقات جذاب و مواردی از این قبیل وفاداری هواداران زن را افزایش داد.
متن کامل [PDF 315 kb]   (1539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1392/10/7 | پذیرش: 1393/2/24 | انتشار: 1397/5/24

فهرست منابع
1. ساعت‌چیان، وحید، علیزاده، ابوالفضل، دهقان قهفرخی، امین و الهی، علیرضا. (1388). اولویت‌بندی و شناخت ارتباط بین انگیزه‌ها و عوامل موتر بر حضور هواداران: مطالعه موری (بازی استقلال و پرسپولیس تهران). هفتمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران.
2. موسوی، اسفندیار. (1391). ارتباط بین کیفیت تیمی هواداران و وفاداری هواداران با پرخاشگری آنان مطالعه موردی: هواداران استقلال پرسپولیس. پایان‌نامه چاپ شده، (دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران).
3. سقاء، سمانه. (1390). تقسیم‌بندی هواداران ورزشی لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران براساس میزان وفاداری مطالعه موردی: هواداران پرسپولیس استقلال. پایان‌نامه چاپ شده، (دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران).
4. سلطان حسینی، محمد.، نصراصفهانی، داوود.، جوانی، وجیهه.، سلیمی، مهدی.، (1390). تعیین سهم نسبی وفاداری به برند از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران، مدیریت ورزشی، شماره 9، ص: 87-107 .
5. Lee, Soonhwan.(2002). A stady of psychological, sociological, environmental motivation, and loyalty of major and minor league baseball fans. Unpublished Dissertation, Daphne, Alabama.
6. Mashiach, A. (1980). A stady to determine the factors which influence American spectators to see the summer Olympics in Montreal, 1976. Journal of sport behavior, 3(1), 16-28 [DOI:10.1177/019372358100500203]
7. Branscombe, D., Nyla, R., & Wann, D. L. (1991). The positive social and self-concept consequences of sport team identification. Journal of sport and social Issues, 15, 115-27 [DOI:10.1177/019372359101500202]
8. Zillman, D., Bryant, J., &Sapolsky, N. (1989). Enjoyment from sports spectatorship. In Goldstein, J. (Ed.), sport, Games and Play, Laurence Earlbaum, Hillsdale, NJ.
9. Jacoby, J., & Chestnut, R. W. (1978). Brand loyalty: measurement and management. John wiley & sons, new York
10. Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sports: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of sports Marketing and Sponsorship, 3, 67-89. [DOI:10.1108/IJSMS-03-01-2001-B006]
11. Kim, D., Lee, S., Bu, K., & Lee, S. (2009). Do VIP programs always work well? The moderating role of loyalty. Psychology & Marketing, 26(7), 590-609. [DOI:10.1002/mar.20290]
12. Wang, R. T., zhang, James. J., & Tsuji. Y. (2011). Examining fan motives and loyalty for the Chinese Professional Baseball league of Taiwan. Sport Management Review, 14, 347-360. [DOI:10.1016/j.smr.2010.12.001]
13. Stevens s., & Rosenberger, P, J, (2012). The influence of involvement, following sport and fan identification on fan loyalty: an Australian perspective. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 220-234. [DOI:10.1108/IJSMS-13-03-2012-B006]
14. Mahony, Daniel, F., Madrigal, R., & Howard, D. (2000). Using the Psychological Commitment to Team (PCT) Scale to Segent sport Consumers Based on Loyalty. Sport Marketing Quarterly, Vol.9, No.1, 15-25.
15. Sari, I., Ersin< E., & Soyer, F. (2011). Does Psychological Commitment to Team Enhance Self-esteem? An Easy Way to Raise Self-esteem. International Journal of Humanities and Social Science, vol. 1, No. 19.
16. Shawn, S., & Rosenberger, P. J. (2012). The influence of involvement, following sport and fan identification on fan loyalty: an Australian perspective. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 220-234.
17. Carvalho, M. (2008). Prediction of behavioral loyalty from team identification and place attachment among Portuguese sport fans. A study conducted with Futebol Clube Do Porto fans. (Unpublished thesis). Porto University. 17-19.
18. Pilus, a. H. M., Yusof, A. B., Boje J., Fauzee. M. S. O., Abu Samah. B., & Ab- Aziz., R. A. (2010). The Relationship of Sportscape, Motivation, Loyalty Satisfaction and Intention to Watch Malaysia Cup Football. American Journal of scientific Research, 7, 52-63.
19. Zhang, J. J., Pease, D. G, Smith, D. W., Lee, J. T., Lam, E. T. C., & Jambor, E. A. (1997). Factors affecting the decision marking of spectators to attend minor league hockey games. International Sports Journal, 1(1), 39-53.
20. Pan, D. W., Zhu, Z., Gabert, T, E., & Brown, J. (1999) Team performance, market characteristics, and attendance of major league baseball: A panel data analysis. The Mid-Atlantic Journal of Business, 35(2 & 3), 77-91.
21. Deschriver, T. D. & Jensen P. E. (2002). Determinants of spectator attendance at NCA Division II Football contests. Journal of Sport Management, 16, 311-330. [DOI:10.1123/jsm.16.4.311]
22. Dale, B., Iwaarden, T. Wiele, T., & Williams, R. (2005). Service improvement in a sport environment. Managing service Quality, 5, 470-484. [DOI:10.1108/09604520510617310]
23. Yusof, Aminuddin., & Lee Hooi See. (2008). Spectator Perceptions of Physical Facility and team Quality: A Study of a Malaysian Super League Soccer Match. Journal of International Studens, Issue 8, 132-140.
24. Team quality and game location effects in English professional soccer
25. Bray, Steven R;Law, Jon;Foyle, Jesse. Journal of Sport Behavior; Dec 2003; 26, 4; ProQuest Research Library

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb