دوره 12، شماره 24 - ( 10-1401 )                   جلد 12 شماره 24 صفحات 120-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadkhah S, Ashraf Ganjooei F, Haji Anzhaei Z. Designing a Strategic Business Model for Marketing Sports Products on Social Networks. JRSM 2022; 12 (24) :104-120
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3139-fa.html
ایزدخواه شکیبا، اشرف گنجویی فریده، حاجی انزهایی زهرا. طراحی مدل استراتژی‌های کسب و کار بازاریابی محصولات ورزشی در شبکه‌های اجتماعی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1401; 12 (24) :104-120

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3139-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، ganjoei@yahoo.com
چکیده:   (4498 مشاهده)
هدف پژوهش طراحی مدل استراتژی­های کسب و کار بازاریابی محصولات ورزشی در شبکه­های اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش 20 نفر از صاحب­نظران (اساتید هیئت علمی دانشگاه­ها، مشاوران اشتغال و کارآفرینی، مشاور بازار ورزش و مدیران کسب و کارهای ورزشی) تشکیل دادند. نمونه­گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه­ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع­آوری شدند. روایی پژوهش بر اساس معیارهای «مقبولیت» «انتقال­پذیری» و «تأییدپذیری» مورد تایید قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت برای اینکه ساز و کار اجرایی فراهم شود باید استراتژی های 1) نوآوری، 2) ارتباط با مشتری، 3) زیر ساخت، 4) توسعه، 5) خدمات، 6) نیروی انسانی متخصص، 7) ترویج و تبلیغ، 8) قیمتگذاری و 9) محصولات مورد توجه قرار گیرند. استراتژی­های بازاریابی نقش مؤثری بر عملکرد کسب و کارهای ورزشی دارند یعنی زمانی که کسب و کارهای ورزشی در شبکه­های اجتماعی از استراتژی بازاریابی خوبی برخوردار  باشند، می­توان به موقعیت خوبی در محیط رقابتی دست یافت. پس لازم است که مدیران کسب و کارهای ورزشی در شبکه­های اجتماعی جهت توسعه عملکرد خود به استراتژی­های بازاریابی توجه ویژه­ای داشته باشند.
متن کامل [PDF 1003 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/6/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/8/24 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. 1. Kaplan AM, Haenlein M. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons. 2010;53(1):59-68. [DOI:10.1016/j.bushor.2009.09.003]
2. Safko L. The social media bible: tactics, tools, and strategies for business success: John Wiley & Sons; 2010.
3. Kotler P, Armstrong G. Principles of marketing: Pearson education; 2010.
4. Levy M. Stairways to heaven: implementing social media in organizations. Journal of Knowledge Management. 2013. [DOI:10.1108/JKM-02-2013-0051]
5. Wang Z, Kim HG. Can social media marketing improve customer relationship capabilities and firm performance? Dynamic capability perspective. Journal of Interactive Marketing. 2017;39:15-26. [DOI:10.1016/j.intmar.2017.02.004]
6. Keegan BJ, Rowley J. Evaluation and decision making in social media marketing. Management decision. 2017. [DOI:10.1108/MD-10-2015-0450]
7. Ngai EW, Tao SS, Moon KK. Social media research: Theories, constructs, and conceptual frameworks. International journal of information management. 2015;35(1):33-44. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2014.09.004]
8. Mangold WG, Faulds DJ. Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons. 2009;52(4):357-65. [DOI:10.1016/j.bushor.2009.03.002]
9. Laroche M, Habibi MR, Richard M-O. To be or not to be in social media: How brand loyalty is affected by social media? International journal of information management. 2013;33(1):76-82. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2012.07.003]
10. Del Giudice M, Della Peruta MR, Carayannis EG. Social media and emerging economies: Technological, cultural and economic implications: Springer Science & Business Media; 2013. [DOI:10.1007/978-3-319-02490-5]
11. Sashi CM. Customer engagement, buyer‐seller relationships, and social media. Management decision. 2012. [DOI:10.1108/00251741211203551]
12. Tynan C, McKechnie S, Chhuon C. Co-creating value for luxury brands. Journal of business research. 2010;63(11):1156-63. [DOI:10.1016/j.jbusres.2009.10.012]
13. Nieto MJ, Santamaría L. The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation. Technovation. 2007;27(6-7):367-77. [DOI:10.1016/j.technovation.2006.10.001]
14. Okonkwo U. Luxury online: Styles, systems, strategies: Springer; 2010. [DOI:10.1057/9780230248335]
15. Kapferer J-N, Bastien V. The luxury strategy: Break the rules of marketing to build luxury brands: Kogan page publishers; 2012.
16. Chevalier M, Gutsatz M. Luxury retail management: How the world's top brands provide quality product and service support: John Wiley & Sons; 2012.
17. Arrigo E. Luxury brands enter the online market. The Management of Luxury: A Practitioner's Handbook, Kogan Page Publishers, London. 2014.
18. Ko E, Phau I, Aiello G. Luxury brand strategies and customer experiences: Contributions to theory and practice. Journal of Business Research. 2016;69(12):5749-52. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.04.170]
19. Phan M, Thomas R, Heine K. Social media and luxury brand management: The case of Burberry. Journal of Global Fashion Marketing. 2011;2(4):213-22. [DOI:10.1080/20932685.2011.10593099]
20. Kim AJ, Ko E. Impacts of luxury fashion brand's social media marketing on customer relationship and purchase intention. Journal of Global Fashion Marketing. 2010;1(3):164-71. [DOI:10.1080/20932685.2010.10593068]
21. Hughes MÜ, Bendoni WK, Pehlivan E. Storygiving as a co-creation tool for luxury brands in the age of the internet: a love story by Tiffany and thousands of lovers. Journal of Product & Brand Management. 2016.
22. Godey B, Manthiou A, Pederzoli D, Rokka J, Aiello G, Donvito R, et al. Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of business research. 2016;69(12):5833-41. [DOI:10.1016/j.jbusres.2016.04.181]
23. Webster J, Watson RT. Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS quarterly. 2002:xiii-xxiii.
24. Kitchenham B, Brereton OP, Budgen D, Turner M, Bailey J, Linkman S. Systematic literature reviews in software engineering-a systematic literature review. Information and software technology. 2009;51(1):7-15. [DOI:10.1016/j.infsof.2008.09.009]
25. Glaser B. Theoretical sensitivity. Advances in the methodology of grounded theory. 1978.
26. Strauss A, Corbin JM. Grounded theory in practice: Sage; 1997.
27. Goulding C. Grounded theory: A practical guide for management, business and market researchers: Sage; 2002.
28. Coulter KS, Brengman M, Karimov FP. The effect of web communities on consumers' initial trust in B2C e‐commerce websites. Management Research Review. 2012. [DOI:10.1108/01409171211256569]
29. Astuti R, Silalahi RLR, Wijaya GDP. Marketing strategy based on marketing mix influence on purchasing decisions of Malang apples consumers at giant Olympic garden mall (MOG), Malang city, East Java province, Indonesia. Agriculture and Agricultural Science Procedia. 2015;3:67-71. [DOI:10.1016/j.aaspro.2015.01.015]
30. Rosta A, Venus D, Ebrahimi A. Marketing and market management. Tehran: samt publishers. 2006:150-250.
31. MEMARI Z, KHABIRI M, HAMIDI M, KAZEMNEJAD A, YAD EF. Modeling the Marketing Mix in Sport Industry of Iran.
32. Ross RP, Campbell T, Wright JC, Huston AC, Rice ML, Turk P. When celebrities talk, children listen: An experimental analysis of children's responses to TV ads with celebrity endorsement. Journal of Applied Developmental Psychology. 1984;5(3):185-202. [DOI:10.1016/0193-3973(84)90017-0]
33. Mihai AL. Sport marketing mix strategies. SEA-Practical Application of Science. 2013;1(01):298-303.
34. Mohammadi, S., Esmaili, N., Salehi, N. The Evaluation of Situation of Information Technology Literacy in Sport Organization. Sport Management Studies, 2017; 8(40): 97-112. doi: 10.22089/smrj.2017.906
35. Ahmadian S, Khoshtinat B. Strategy Implementation and Performance: The‎ Moderating Role of Creativity and Training of‎ Strategic Planning Principles. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2018;8(2):87-112.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb