Sajadi S, Fooladchang M, Yousefi F, Sheykh alIslami R. The effectiveness of mindfulness-based education on self-blame and working memory in adolescents. JCP 2023; 10 (4)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3538-fa.html
سجادی شایسته، فولادچنگ محبوبه، یوسفی فریده، شیخ الاسلامی راضیه. اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودسرزنش گری و حافظه فعال نوجوانان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (4)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3538-fa.html
دانشگاه شیراز ، foollad@shiraz.ac.ir
چکیده: (1631 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر دو ساختار مرتبط با شناخت یعنی سرزنش خود و حافظه فعال در نوجوانان بود. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان شامل 30 نفر (دو گروه 15 نفره) از نوجوانان 14 تا 18 ساله بودند که داوطلب شرکت در مطالعه بودند. آنها به مقیاس سطوح خودسرزنشگری تامپسون و کانتینرها (2004) و مقیاس حافظه فعال وکسلر (1945) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. گروه تجربی در یک برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 2 ساعته شرکت کردند و گروه کنترل بدون مداخله بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله ذهن آگاهی بر خودسرزنشگری (001/0=P) و حافظه کاری (001/0=P) در گروه آزمایش تأثیر معنادار دارد (05/0 > P). نتیجه گیری: در یک نتیجهگیری کلی میتوان بیان کرد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند در برنامههای درمانی و روانشناختی برای افزایش حافظه فعال و کاهش خودسرزنشگری در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1400/10/4 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/7/30